W dzisiejszym planszówkowym wpisie zabieramy Was do Francji, gdzie odbywa się największa na świecie impreza kolarska – Tour de France. Jeśli jesteś pasjonatem wyścigów kolarskich, nie potrafisz oderwać się od monitora kiedy na Eurosport transmitowana jest Tour de France, Giro’d Italia lub Vuelta a Espana i lubisz planszówki, to koniecznie na twoim stole musi znaleźć się „Wielka Pętla”. Jest to gra wyścigowa utrzymana w klimacie kolarskim.
Wydana przez FoxGames gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy w wieku powyżej 8 lat. Czas rozgrywki to około 40min.
W pudełku znajdziemy elementy do budowy torów wyścigowych (proste, zakręty, start i metę). Daje to możliwość różnych aranżacji tras wyścigów. W podstawce dostajemy sześć gotowych tras, które możemy zmontować z dostarczonych wraz z podstawką elementów.
Oczywiście najważniejszym elementem wyścigów rowerowych są sami kolaże. Wydawca zadbał o to by plastikowe pionki, którymi będziemy się poruszać przypominały właśnie zawodników na rowerach. Wygląd pionków nie ma co prawda wpływu na rozgrywkę, ale na pewno w tym przypadku pozwala o wiele bardziej wczuć się w klimat wielkiej imprezy kolarskiej.
Oprócz planszy (toru) i figurek kolaży w pudełku znajdziemy tez dwa rodzaje talii kart. Karty energii i zmęczenia. To właśnie dzięki nim będziemy mogli poruszać się naszymi zawodnikami. Grafiki zarówno na pudełku, gdzie obrazki przelatane są ze zdjęciami, jak i na wszystkich elementach gry nawiązują do motywów kolarskich i nie pozwalają nam zapomnieć w jaką grę gramy.
Każdy z graczy otrzymuje do dyspozycji dwóch zawodników – sprintera i roulera. Do każdego z nich przypisana jest osobna talia kart energii. To właśnie na operowaniu tymi kartami opiera się cała mechanika gry. Ciągniemy 4 karty, wybieramy tę która nam najbardziej odpowiada i tak runda po rundzie. Mamy jeszcze karty zmęczenia, które dobieramy po każdej rundzie, w zależności gdzie znajduje się nasz zawodnik. W późniejszych etapach wyścigu tych kart będziemy mieć coraz więcej, co może spowalniać naszego zawodnika na finiszu wyścigu.
Jest to ciekawe rozwiązanie i odzwierciedla prawdziwe realia kolarstwa. Jeśli na początku wyścigu nasz zawodnik za bardzo poszarżuje, uzbiera sporo kart zmęczenia, co może mieć bardzo przykry skutek tuż przed metą, bo zostanie on wyprzedzony przez zawodników, którzy zachowali więcej siły.
W praktyce jednak mechanizm ten pozostawia spory element losowości . Nigdy nie wiemy jakie karty wylosujemy i co zagra nasz przeciwnik.
Cień aerodynamiczny, to ciekawe rozwiązanie i urozmaicenie mechanizmu poruszania się na trasie. Działa to w praktyce tak, że gdy poruszamy się w środku peletonu lub na jego końcu, unikamy dobierania kart zmęczenia, co na finiszu może pozwolić nam na jakiś samodzielny atak i zwycięstwo w całym wyścigu. Cała mechanika jest prosta i przyjemna do opanowania a gra toczy się w dynamicznym tempie zgodnym z duchem kolarstwa.
Ta gra to świetna pozycja dla miłośników kolarstwa. Znajdą oni tutaj wszystko, co wiąże się z wyścigami rowerowymi. Klimat Grand Tour utrzymany jest w każdym aspekcie gry. Tego Wielkiej Pętli nie można zarzucić.
Prosta mechanika i przejrzyste zasady powodują, pozwoli zagrać osobom niemającym na co dzień dużej styczności z planszówkami. Jednak dla bardziej zawansowanych graczy może ona okazać się zbyt prosta i powtarzalna. Jest to typ gry wyścigowej, gdzie wszystko odbywa się dość dynamicznie, ale brak tutaj jest bardziej rozbudowanego mechanizmu planowania. Ciągłe wykładnie na stół i wtasowywanie kart, może być dla niektórych po prostu po paru rundach monotonne i nudne.
Na pewno nie jest to typ gry która rozgrzeje do czerwoności szare komórki graczy. Jeśli jednak szukamy gry z gatunku łatwych i przyjemnych to „Wielka Pętla” na pewno przypadnie nam do gustu. A jeśli dodatkowo pasjonujemy się kolarstwem to tematyka i klimat gry pochłoną nas bez reszty.